+48 696 068 210 ul. Kleszczowa 18, Warszawa

Cambridge English - Young Learners English

Jak obiektywnie sprawdzić poziom językowy dziecka?

Posyłamy dziecko na zajęcia z angielskiego, sami urządzamy „chwilki z angielskim w domu”, nasz maluch szybciej bądź wolniej przyswaja kolejne słowa i wyrażenia, ale ktoś może zapytać – no dobrze, ale ile umie Twoje dziecko? Jak sprawdzić, że inwestowane w jego naukę pieniądze, czas i energia dają rzeczywiście jakieś rezultaty?

A czy słyszeliście może o dziecięcych egzaminach językowych? Fakt, certyfikaty z języka angielskiego kojarzą nam się głównie ze światem dorosłych podnoszących swoje kwalifikacje pod kątem rozwoju zawodowego lub sukcesów akademickich. Tymczasem na rynku już od lat 90. XX wieku obecne są także „certyfikaty dziecięce”.

Testy dla najmłodszych noszą nazwę Cambridge English: Young Learners Tests (YLE). Przeznaczone są dla dzieci w wieku 7 – 12 lat i dostępne są na trzech poziomach zaawansowania (wg ilości godzin przygotowań). Zostały one opracowane przez doświadczonych lingwistów i pedagogów, aby skutecznie motywować dzieci do nauki języka i pokazać im jak duże postępy już poczyniły, a ponieważ to pierwsza tego rodzaju „próba” dla dzieci, każde z nich otrzymuje certyfikat, na którym znajdują się tarcze, oceniające, niczym w harcerstwie, zdobyte sprawności. Jest ich w sumie 15 i określają one kolejno stopień opanowania słuchania, pisania i mówienia po angielsku (po 5 na każdą sprawność). A ponieważ nauka języka obcego dzieci powinna być twórcza i połączona z zabawą, to takie są właśnie egzaminy YLE, atrakcyjne w formie, o przystępnej formule a jednocześnie rzetelnie oceniające umiejętności.

Części i stopnie trudności YLE:

Testy YLE są dostępne na 3 poziomach:

STARTERS
1-2 klasa, poziom podstawowy

To test zalecany dla dzieci powyżej 7 lat, które ukończyły przynajmniej rok nauki języka angielskiego (lub około 100 godzin). Oczekuje się, że znają i potrafią używać około 300 słów.

W trakcie kursu dziecko nauczy się:

  • nazywać kolory, zwierzęta, jedzenie i picie, przedmioty w domu oraz w szkole, czyli wszystko to co nas najbliżej otacza (budowanie list słów),
  • odpowiedzieć na pytania o sobie np. wiek, imię, rodzinę,
  • określić położenie przedmiotów np. nad, pod, w, obok,
  • opisać rzeczy prostymi przymiotnikami np. ładny, duży, okrągły,
  • powiedzieć co lubi, a co się nie podoba,
  • zrozumieć i wykonać polecenia np. usiądź, otwórz drzwi, podaj, narysuj, pokaż, powiedz,
  • napisać krótkie odpowiedzi na pytania np. Co robi chłopiec w parku? Odp.: Spaceruje.

Wiele zadań egzaminacyjnych polega na kolorowaniu, rysowaniu oraz rozmowie z egzaminatorem opartej na obrazkach.

MOVERS
3-4 klasa, poziom A1 w skali Rady Europy

To drugi poziom zaawansowania, zdawany zazwyczaj przez dzieci w wieku 8–11 lat, które ukończyły około trzech lat nauki języka angielskiego (lub około 175 godzin) i potrafią używać około 600 słów.

Dziecko zaczyna być samodzielne językowo. W trakcie kursu dziecko nauczy się:

  • rozbudowy znajomości czasów (przeszły, teraźniejszy, przyszły),
  • opisać różnice, a także stopniować przymiotniki,
  • rozumieć i wykonać polecenia związane ze środowiskiem otaczającym, czyli w szkole, w domu, w sklepie, na ulicy, a także nauczy się zadać pytania np. Gdzie jest szkoła?,
  • wypełnić formularz, odpowiedzieć na pytania o sobie np. zainteresowania, czynności codzienne, rodzinie, szkole, otoczeniu,
  • opisać problem zdrowotny (np. boli mnie głowa), opisać swój pokój, dom, klasę,
  • odpowiedzieć na pytania i zanotować informacje rozumiejąc ze słuchu

FLYERS
5-6 klasa, poziom A2 w skali Rady Europy

Jest przydatny dla dzieci w wieku 9–12 lat, które przez kilka lat uczyły się języka angielskiego (min. 250 godzin). Dzieci przystępujące do testu Flyers powinny opanować około 1000 słów.

Daje dużą swobodę językową. W trakcie kursu dziecko nauczy się:

  • zasady używania czasowników modalnych np. musisz, możesz, powinieneś,
  • dobrze używać czasów: przeszłego, teraźniejszego, przyszłego oraz Present Perfect,
  • wytłumaczyć różnice między dwoma opowiadaniami lub obrazkami np. drzewo jest większe i szersze, chłopiec jest grubszy,
  • napisać lub opowiedzieć krótką historyjkę, także w czasie przeszłym np. moje ostatnie wakacje,
  • zadawać pytania takie jak: gdzie? kiedy? dlaczego?, wydawać komendy, doradzać oraz określać
  • radzić sobie w sytuacjach życia codziennego np. w sklepie, w restauracji, w kasie biletowej,

Podział testów na części

Na każdym poziomie testy składają się z tych samych 3 części:

Słuchanie

Dzieci słuchają kilku krótkich nagrań, każdego dwukrotnie, i wpisują lub zaznaczają właściwe odpowiedzi w książeczce z pytaniami.
Na poziomie Starters część trwa 20 minut, a na poziomach wyższych (Movers i Flyers) 25 minut.

Czytanie i pisanie

Dzieci czytają zdania lub krótkie teksty i wpisują odpowiedzi.
Na poziomie Starters część trwa: 20 minut, na Movers 30 minut a Flyers 40 minut.

Część ustna

Każde dziecko rozmawia ze specjalnie przeszkolonym egzaminatorem z wykorzystaniem kolorowych obrazków.
Część ustna Starters trwa 3–5 minut, część ustna Movers 5–7 minut a na Flyers 7–9 minut.

Po co dziecku dyplom z języka angielskiego?

Dzięki testom językowym rodzice mają szansę sprawdzić postępy dziecka w nauce języka oraz zmotywować je do dalszej nauki. Dzieciom pomagają zaś oswoić strach przed oceną zewnętrzną i różnego rodzaju „sprawdzianami”. YLE obiektywnie i precyzyjnie oceniają umiejętności językowe uczniów oraz zachęcają do efektywnej nauki poprzez atrakcyjną, barwną formę.

YLE to także niezależna, zewnętrzna ocena szkoły i kompetencji nauczyciela dziecka. Ponieważ test dostępny jest na trzech poziomach zaawansowania, rodzice są w stanie zweryfikować postępy dziecka po kolejnych latach nauki.

Testy YLE zapewniają także dziecku przyjazne wejście w świat egzaminów - dają dzieciom poczucie sukcesu, ponieważ każdy kandydat dostaje certyfikat przystąpienia do egzaminu.

A co mówią o YLE nauczyciele angielskiego?

Bardzo ważne, by proces uczenia języka angielskiego łączyć z przyjemnymi doznaniami, takimi jak zabawa i niewielki element rywalizacji. Testy Cambridge English: Young Learners niosą właśnie takie wartości.
Dr Aleksandra Piotrowska
, psycholog dziecięcy
Fantastyczne urozmaicenie zarówno nauki języka, jak i szkolnego życia, niesamowite przeżycie dla dzieci, rodziców i nauczycieli, doskonały sposób sprawdzenia umiejętności i ogromna satysfakcja po otrzymaniu certyfikatów.
Iza Hipp, SJO M. Filipek, Ostrów Wlkp.
Egzaminy YLE to bardzo przyjazna i bardzo niezależna forma sprawdzenia umiejętności językowych wśród dzieci oraz ich poziomu językowego. Dzięki nim widoczne są postępy w nauce a osiągnięcia oddają w pełni satysfakcję dzieci, rodziców i nauczycieli. Odkąd zostały wprowadzone w naszej placówce jako naturalna forma testowa, dzieci chętniej przystępują nie tylko do nich, lecz również do wszelkich innych testów i sprawdzianów wiedzy.
Ewa Pilarczyk, Dyrektor CJA Helen Doron Early English w Zielonej Górze
Uważam, że egzamin YLE to świetny sposób na sprawdzenie umiejętności językowych ucznia. Dla rodzica, jak i samego nauczyciela, jest obiektywną informacją o jakości nauczania języka angielskiego w danej szkole, a dla samego ucznia ważnym osiągnięciem i powodem do dumy. Myślę, że istotny jest także fakt, iż egzamin odbywa się w przyjaznej atmosferze. Dostarcza to uczniom miłych wspomnień z ich, w większości, pierwszego egzaminu. Gorąco polecam!
Marzena Witkowska, Szkoła Podstawowa 298 im. Jana Kasprowicza w Warszawie

Dodatkowe materiały